CIRCULATIEPOMP DEBLOKKEREN

De nieuwste generatie frequentie-gestuurde circulatiepompen hebben eigen voorzieningen tegen het vastlopen, maar dat is niet steeds met succes. Bij alle vorige types maar ook bij de meeste huidige is een stop voorzien zodat je de as kan bereiken om deze terug op gang te helpen.

Het probleem komt meestal voor bij de eerste opstart van de cv-pomp na de zomer, door (te) lange stilstand dus.

Maar ook corrosie of lucht kan de oorzaak zijn, dan ligt de oorzaak mogelijk bij je expansievat.

Deze foto toont de waaier van de pomp,

De pomp is zo opgebouwd dat de draaiende gedeelten in het water zitten. De grafieten glijlagers worden zo door het water gesmeerd. Wanneer de pomp droog draait worden deze lagers onherroepelijk beschadigd. Deze kunnen niet worden vervangen.


Beschadigde glijlagers laten heel goed van zich horen, de vervelende geluiden kunnen hoorbaar zijn doorheen de hele installatie, vooral in het geval van een metalen buizennetwerk.


Voorkom schade door regelmatig te controleren of de druk in je installatie goed zit.

DIAGNOSE VAN EEN GEBLOKKEERDE POMP


Opgelet: Een vastzittende pomp kan wel makkelijk 90° en meer worden dus pas op met aanrakingen!
Het kan ook zijn dat de hoge temperatuur afkomstig is van de ketel door warmteoverdracht, maar wanneer je ketel bv 60° aangeeft en de pomp is gloeiend heet, dan mag je er gerust van uit gaan dat ze vastgelopen is.

Plaats een schroevendraaier tegen de voorkant van de pomp en houd je oor tegen het handvat. Indien je een zoemgeluid waarneemt dan zit de pomp vast.


Indien je niets hoort, controleer dan of de pomp spanning krijgt:

Wanneer de pomp geen spanning krijgt, dan kan ze uiteraard niet draaien!
Open het elektrische gedeelte van de pomp en meet met een multimeter of de elektrische aansluiting spanning krijgt (230v). Zo niet ligt het probleem bij de sturing van de ketel of de ruimtethermostaat.

DE POMP DEBLOKKEREN

Omdat de as van de pomp in het water draait, zal bij opening van de inspectiestop steeds een beetje water uit de pomp lopen.

Neem dus je voorzorgen en bind een doek om schade aan elektrische gedeelten te voorkomen!


• Draai de stop eerst een klein beetje open. Wanneer de pomp in een luchtbel zit kan er stoom worden afgeblazen!


Wees altijd voorzichtig!! Draai de stop er pas helemaal uit als de stoom verdwenen is.

De as van de pomp is voorzien van een gleuf, kies een passende platte schroevendraaier.

Probeer de as op gang te krijgen in de richting van de pijlen, getekend op het kentekenplaatje van de pomp.

Wees niet te bruut, want je zou de as stuk kunnen draaien. 


Begint de as te draaien? Plaats de stop terug.


Als het niet lukt, ga dan over naar de volgende stap:

Geef met een hamer kleine klopjes op het handvat van de schroevendraaier.


Op een bepaald moment zal je merken dat de as in gang schiet, plaats de inspectiestop onmiddellijk terug en controleer de druk van je installatie.


Draait de pomp nu normaal zonder schurende bijgeluiden, dan zijn de lagers niet beschadigd en kan ze nog jaren mee. Zo niet dient de pomp vervangen te worden.

B-keus isolatie

Vragen of opmerkingen?

Laat een berichtje achter en we reageren snel!